De prijs van je reis

Zo besteden wij het geld van je reisprijs

Livingstone is een goed doel

Livingstone is een erkend goed doel en heeft de ANBI-status. De stichting is dus niet gericht op winst. De reisprijs is zo goed mogelijk afgestemd op de werkelijke kosten van de reis.

De jaarrekening

Als je een reis bij Livingstone boekt, berekent Livingstone je een reisprijs. We laten je graag zien waar die uit bestaat en hoe Livingstone met (jouw) geld omgaat. Als je het overzicht van alle financiën van Livingstone wilt zien, ga dan naar de jaarrekening in het jaarverslag. Je vindt daarin ook de goedkeurende verklaring van een externe accountant.

Directe kosten: vliegtickets

 

 

Een groot deel van de reisprijs bestaat uit directe reiskosten.
Die bestaan uit de volgende onderdelen:

Internationale reiskosten

Hieronder vallen de vliegtickets en de CO2-compensatie. Livingstone koopt de vliegtickets na groepsreservering of nadat er vertrekgarantie is. De reisprijzen zijn richtprijzen totdat de vliegtickets zijn ingekocht. 

Lokale kosten

Dit zijn de kosten voor lokaal transport, lokale accommodaties, maaltijden en andere kosten die in het reisland voor het team gemaakt worden. Bij het opzetten van het reisprogramma bekijken we de kosten zo goed mogelijk en stellen we een passend bedrag vast, dat je als budget mee krijgt.

Werkbudget lokaal project

Op ieder project ga je aan de slag. Daarvoor is een budget beschikbaar. Het standaardbudget per project is 200 euro p.p. (Europa) of 250 euro p.p. (buiten Europa). De situatie per project is verschillend, daarom wijken we soms af van de standaardbudgetten.

Reisleiderbijdrage

Bij reizen met vrije inschrijving (oftewel als je niet gaat met een groep die je al kent) krijgt de reisleider een korting (20% - 50%). Iedere reiziger op een reis met vrije inschrijving betaalt een reisleiderbijdrage. De korting van de reisleiders wordt betaald vanuit deze reisleiderbijdrages.

Verzekeringen

Livingstone biedt een goede verzekering bij de reis. Je kunt hiervoor als groep kiezen (collectief) of per reiziger (individueel). De collectieve verzekeringen zijn iets goedkoper.

Indirecte kosten: relatiebeheer

 

 

Een deel van de reisprijs wordt besteed aan ‘indirecte kosten’.
Iedere reiziger betaalt een bijdrage voor de dekking hiervan: 

Europese Unie:                     370 euro per reiziger
Europa buiten EU:                410 euro per reiziger
Midden Oosten, klein Azie:  460 euro per reiziger
Verre reizen:                         660 euro per reiziger

Hieronder zie je wat er allemaal met deze bijdragen betaald wordt.

 

 

Relatiebeheer partners

Livingstone werkt samen met tientallen lokale partners. Zij zijn op hun project verantwoordelijk voor de gang van zaken en als team val je daar onder hun verantwoordelijkheid.

Om te zorgen dat de plannen goed afgestemd zijn en dat we goed samenwerken – ondanks de cultuurverschillen – hebben we regelmatig contact met onze partners.  Waar het kan gebruiken we Skype en email, maar af en toe gaan we ook op bezoek om zaken persoonlijk door te spreken.

Begeleiding reizigers

Livingstone-teams kenmerken zich altijd door de goede voorbereiding. Dat wordt ter plekke  positief gewaardeerd. Vanaf het moment dat je een reis boekt tot het moment dat je de evaluatie van de reis hebt ingevuld, heb je contact met Livingstone. We helpen je steeds met je vragen. Op de informatiebijeenkomst krijg je alle informatie die je nodig hebt om goed op reis te gaan. Je krijgt een uitgebreide reader van de reis.

Reisleiders

We zorgen voor een serieuze screening van reisleider. We testen op motivatie, leiderschapskwaliteiten, reis- en cultuurervaring en geloof. We geven de reisleiders een uitgebreide training, waarbij we de reis van A tot Z doornemen. We leren de reisleider leren hoe te handelen in verschillende situaties, zodat ze echt goed voorbereid zijn voor hun taak.
Lees meer over reisleiders.

Logistiek

Waar het nodig is maken we gedetailleerde reisprogramma’s. We zorgen voor de inkoop van vliegtickets, EHBO-sets en andere zaken. We brengen de juisten mensen bij elkaar om de reis vloeiend te laten verlopen.

Administratie 

Alle boekingen en alle gelden moeten goed beheerd worden. We automatiseren zo veel mogelijk via onze website, het crowdfundingsplatform en een goed boekhoudpakket. Dat scheelt flink in de kosten en het werkt snel en foutloos. Toch vraagt de administratie de nodige tijd. Ieder jaar wordt onze administratie uitgebreid gecontroleerd door de accountant.

Promotie en publiciteit

Natuurlijk kunnen we geen reizen organiseren zonder reizigers. Daarom maken we ons werk graag bekend en laten we ons in het land zien.  Daarvoor hebben we een leuke stand en promotiemateriaal. Je kunt bijvoorbeeld een Livingstone T-shirt kopen!

BTW

Reizen binnen de Europese Unie vallen onder de BTW-plicht. De BTW wordt wettelijk alleen berekend over de indirecte kosten. Bij het overzicht dat bij de reis staat, zie je de afgeronde bedragen voor indirecte kosten en BTW. Op de factuur zal je zien dat de exacte bedragen genoemd worden, dat is wettelijk verplicht.

Innovatie

We besteden een deel van het geld aan ontwikkeling. We ontwikkelden afgelopen jaar de crowdfunding site (ikdoemee.lst.nl) en ons pakket ambassadeursreizen. Deze maand verschijnt ons nieuwe protocol ongewenst gedrag. Komend jaar maken we een website voor internationale vrijwilligers. Ook maken we een nieuwe manual voor onze partners, waarbij we hen stimuleren om nog meer van hun lokale kracht uit te gaan.

Kantoor en team

En alles doen we met een gemotiveerd team medewerkers en een kring betrokken vrijwilligers. Onze "arbeiders" zijn hun loon dubbel en dwars waard. We werken vanuit een kantoor met goed gereedschap en we hebben ook een energie- en waterrekening.

Waarborgen: goede reisleiders, goede partners

VOG reisleiders

Van alle reisleiders wordt een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) opgevraagd bij de Nederlandse overheid.

Introductie partners

Alle partners hebben bij aankomst van de reizigers een introductie klaar waarin ook de veiligheid besproken wordt.

24/7-dienst

Tijdens de reis staan we voor je klaar met onze 24/7-dienst. Je kunt er terecht in geval van nood. We spelen een belangrijke rol in de communicatie van reizigers met de alarmcentrale en met de contacten van de reizigers in Nederland.

Reizigersverzekeringen

Livingstone heeft de beste reisverzekering die je kunt krijgen in de markt. We houden rekening met vrijwilligerswerk (noodzakelijk!) en met het reizen in minder toegankelijke gebieden.  Lees meer over verzekeringen

WA-verzekering bedrijven

Livingstone heeft een secundaire WA-verzekering. Zo borgen wij dat eventuele fouten in het werk nooit ten koste van de reiziger hoeven gaan.

Lidmaatschap DSN

Livingstone is lid van het Dutch Security Network, waar een groep goede doelen kennis en ideeen deelt over hoe je het beste kunt omgaan met veiligheid in het ontwikkelingswerk. Dit is een waardevolle bron voor ons veiligheidsbeleid.

SGR / SGRz

Livingstone is aangesloten bij het SGR en de SGRz (zakelijk zusje). Het SGR(z) garandeert dat je je reissom (exclusief verzekeringspremies) terugkrijgt bij een eventueel faillissement van Livingstone. Lees de garantieregeling

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat een reis wordt aangepast, bijvoorbeeld door een natuurramp. Als de reis moet worden afgebroken dan zorgt het fonds voor een vergoeding. Lees de garantieregeling

Grensoverschijdend gedrag

Livingstone werkt met een protocol grensoverschrijdend gedrag. Mocht er ondanks alle zorg toch iets voorvallen, dan weet je snel waar en hoe je hulp kan krijgen. www.lst.nl/grens